فلز نیکل به روش های مختلفی تولید می شود، گاهی این روش ها دارای بازدهی خوبی نبوده ولی گاها بسیار بازده خوبی را برای تولید کننده به همراه دارد، در این پست به بررسی و معرفی یک روش نو که توسط محققین کشور مان اختراع شده را مورد بررسی قرار می دهیم.

فلز نیکل از کشورهایی چون بلژیک، کانادا، فنلاند، روسیه و ژاپن به کشور وارد میشود.  از این رو باعث خروج ارز کشور می گردد. با این حال محققان دانشگاه امیر کبیر و در همکاری با بخش خصوصی اقدام به ابداع طرحی نو در زمینه تولید فلز نیکل کرده اند که می تواند باعث جلوگیری خروج ارز از کشور شود، زیرا عنصر نیکل قیمت بالایی (بیش از ۱۴ دلار به ازای هر کیلوگرم) داشته لذا  ارزش اقتصادی بسیار خوبی را می‌تواند برای تولید کننده در پی داشته باشد.

قلع استانول

در این کار تحقیقاتی که در حال حاضر مراحل آزمایشگاهی و نیمه صنعتی (پایلوت) آن انجام شده است، از صفر تا صد کار توسط تیم تحقیقاتی دانشگاه صنعتی امیرکبیر انجام شده و تلاش بر این است که اشکالات فرآیند بازیافت نیکل توسط محققان داخلی مرتفع گردد.

مراحل تولید نیکل به کاتالیست مستعمل

در این روش پس از این مراحل با تصفیه و خالص سازی محلول از عناصر ناخالصی از جمله آهن، مس، آلومینیم، روی، منیزیم، کبالت، کلسیم و مواد آلی و نهایتا الکترولیز نیکل (Electrowinning) به محصول نهایی می رسیم. این روش جدید شامل دانش فنی بسیار پیچیده ای می باشد و می توان گفت و تقریبا در تمام دنیا به صورت پتنت شده است که در این تحقیق، محققان کشورمان به این دانش فنی دست یافتند.

  خرید و فروش فروسیلیکو منگنز + [ استعلام قیمت ]

همچنین می توان گفت که کارخانه‌های فولاد سازی کشور برای تولید فولاد زنگ نزن (استیل) سالیانه مقادیر زیادی نیکل وارد کشور می‌کنند؛ زیرا  با افزودن ۸ تا ۱۰ درصد نیکل به آهن و کروم، “فولاد زنگ نزن ۸-۱۸” که در میان مردم به نام استیل معروف می باشد، تولید می گردد. پس می توان اینگون نتیجه گرفت که این تحقیق و روش جدید با توجیه اقتصادی قابل انجام است.

 

شروع فاز صنعتی شدن تولید نیکل به روش کاتالیست مستعمل

فاز صنعتی شدن تولید نیکل از کاتالیست‌های مستعمل در کشور شروع شده و محققان بسیار امیدوارند که تا سال آینده فاز صنعتی (تولید ماهانه ۶ تن نیکل) اجرایی گردد و در طی این مهم، بخشی از نیاز نیکل کشور به طور داخلی تولید شود.

لازم به ذکر است در صورت موفقیت این طرح با توجه به موضوع بازیافت، این کار به لحاظ مسائل محیط زیستی، جلوی دفن مواد آلوده کننده (کاتالیست‌های مستعمل) را نیز می ‌گیرد.

توجیه اقتصادی تولید نیکل در داخل کشور

لازم به ذکر است که در حال حاضر قیمت جهانی نیکل فلزی بیش از ۱۴ دلار به ازای هر کیلوگرم می باشد و ماده خام اولیه برای تولید، قیمتی حدود ۳ دلار به ازای هر کیلوگرم نیکل محتوا دارد. پس با توجه به وارداتی بودن بودن نیکل موجود در بازار فلزات ایران و هزینه های گمرکی و حمل و نقل، بدون در نظر گرفتن نوسانات قیمت ارز، معمولا قیمت نیکل در بازار ایران حدود ۲۵ درصد بیش از قیمت جهانی (بازار بورس لندن) می باشد.

تهران متال مارکت و عرضه نیکل در کشور

تهران متال مارکت اقدام به عرضه و فروش فلز نیکل کرده است و در طول سال ها تجربه کاری با مشتریان داخلی و خارجی توانایی رفع نیاز مشتریان خود در بلند مدت و کوتاه مدت را دارد. از این رو شما می توانید جهت استعلام نیکل وارداتی یا سایر اقلام فلزی از روش های مختلفی اقدام به استعلام قیمت محصولات تهران متال مارکت کنید، لذا توصیه می شود به صفحه استعلام قیمت فلزات اساسی مراجعه کنید.

  لیتیوم چیست؟

نظرات، پیشنهادات انتقادات

در این پس به بررسی روشی نو در زمینه تولید نیکل در کشور و توجیه اقتصادی تولید نیکل پرداختیم، در صورت داشتن نظر و پیشنهاد تخصصی در این زمینه حتما تهران متال مارکت را مطلع کنید.