فلز سرب به عنوان یک فلز غیر آهنی پر مصرف شناخته می شود، با این حال بسیاری از افراد از روش ها و مراحل تولید و استخراج این فلز پر مصرف اگاهی ندارند، از این رو در این پست به بررسی این مهم خواهیم پرداخت.

فلز سرب و همچنین فلز روی دو عنصر معدنی می باشند . این دو ماده معدنی به شکل معمول همراه با هم در کانسارها دیده می شوند، لذا  انواع کانسارهایی که دارای این ماده معدنی می باشند، از دیدگاه اقتصادیبسیار از اهمیت بالایی برخوردار هستند. عنصر روی در طبیعت و بودن دستکاری انسان به شکل ترکیبات سولفیدی، اکسیدی، کربناتی و سیلیکاتی دیده می شود لذا به  همین علت ماده ای می باشد که تقریبا به میزان قابل توجهی در طبیعت وجود دارد. بزرگ ترین کشورهای تولید کننده این دو ماده معدنی عبارت اند از چین، استرالیا، پرو، هند، آمریکا، مکزیک، کانادا، بولیوی، قزاقستان و ایرلند . با توجه به روند تولید و مصرف پیش بینی می شود که تا سال ۲۰۲۵ به دلیل کمبود عرضه روی، تقاضا برای آن افزایش می یابد.

استخراج سرب به روش ولز

فرآیند ولز روشی است ک در آن بخشی از کانه که دارای روی بوده، باعث تبخیر روی می گردد، در روش ولز بخار فلز از واکنش های مستقیم بین فاز گاز و فاز جامد حاصل می گردد. از کوره ولز به منظور بازیافت روی از پسماندها و مواد ثانویه استفاده می شود، طیفی از مواد اولیه شامل سرباره، کیک های لیچینگ و در مواردی که نمی توان کانسنگ را به روش فلوتاسیون تغلیظ کرد، این روش کاربرد دارد. در روش ولز یک کوره گردان بلند با آستر نسوز استفاده می گردد. محصول نهایی این کوره ها اکسید روی ۴۵ درصد است که به دلیل کیفیت بالا از آن می توان در موارد مختلفی استفاده کرد.

  انواع سرب و کاربرد آن در صنعت

تولید سرب به روش روش هیپ لیچینگ

هیپ لیچینگ یک فرآیند کنترل شده می باشد که طی این فرایند کانسنگ سنگ شکنی و در برخی حالت آگلومره می گردد و در پدهای نازکی که دارای ارتفاع طبقات کمتر از ۱۰ متر می باشند، روی یک سیستم قابلیت نفوذ ندارد انباشت می گردد. پس از آن حلال مناسبی به منظور استخراج مقدار بهینه مواد معدنی، حلال مناسب روی به آن اضافه می گردد. طی شرایطی که نوع کانسنگ سولفدی و مقدار این ماده سولفیدی ناچیز باشد، می توان از روش بیولیچینگ استفاده نمود. به عبارت دیگر مناسب ترین فرایند به منظور لیچینگ کانی ای اکسیدی و سولفیدی ثانویه، هپ لیچینگ و برای کانی های سولفیدی اولیه، بیوهیپ لیچینگ می باشد.

فرایند تولید سرب به روش استخراج حلالی

از دیگر روش های رایج و جدید به منظور فرآوری سرب و روی، می توان به روش روش استخراج حلالی اشاره کرد. درروش استخراج حلالی تصفیه فلزات از محلول ها و پساب های صنعتی انجام می گردد که طی این روش یون های فلزی از یکدیگر جدا می گردند. در روش استخراج حلالی می توان از خاک هایی با عیار ۴ تا ۸ درصد استفاده نمود، در حالی که عیار مورد استفاده در روش های سنتی بیش از ۱۲ درصد می باشد. خاک هایی با عناصر متفاوت و ناخالطی مانند کلر در این روش به آسانی قابل استفاده می باشند. همچنین کارایی استفاده از این روش ۲۰ تا ۲۵ درصد بیش ار روش های سنتی است.

جایگاه ایران از حیث تولید سرب

مطابق با آخرین آمار وزارت صنایع و معادن، اکنون در حدود ۴۳ معدن سرب و روی در سراسر ایران قرار گرفته است که در بین آن ها تنها ۲۶ فقره با حدود ۲۲۳ میلیون تن ذخیره قطعی فعال می باشد. سالانه در حدود ۲/۱ میلیون تن از این مواد معدنی استخراج می شود که این مقدار تنها ۵ درصد از ذخایر سرب و روی موجب در کشور را تشکیل می دهند. حدود ۳ درصد از ذخایر سرب و روی در مهم ترین معادن ایران قرار دارد و به همین علت ایران در حال حاضر با تولید ۵۷ درصد سرب جهان، توانسته مقام بیست و سوم تولید دنیا و با تولید ۲/۱۲ درصد روی جهان، رتبه پانزدهم را به خود اختصاص دهد.

  خرید و فروش فروآلیاژ + [ استعلام قیمت + لیست فروشندگان ]

عرضه سرب در تهران متال مارکت

تهران متال مارکت اقدام به عرضه محصولاتی از گروه فلزی سرب کرده است، از این رو شما می توانید جهت استعلام قیمت سرب خالص و ورق سرب رادیولوژی یا سایر اقلام فلزی از روش های مختلفی اقدام به استعلام قیمت محصولات تهران متال مارکت کنند، لذا توصیه می شود به صفحه استعلام قیمت فلزات اساسی مراجعه کنید.